The conclusion is simple and you might have heard it before; biking should be kept simple! No helmet, More simple!
In addition the article also shows this interesting diagram (from Trafikanalys):
It is very clear that the risk of getting killed per kilometer traveled is much higher when biking than when driving a car (4 times higher). However the risk of dying when walking is actually much higher, times higher (almost double compared to biking). Yet, no one would argue that you should wear a helmet walking. The contrast to the travel modes where helmets are currently requested by law in Sweden is stunning. It is so much more dangerous to drive a moped or motorcycle than even to walk...
However, if we look not at risk of dying by traveled kilometer but by time spent driving a car, biking or walking that kilometer we see that each of these transport modes is about equally safe while driving a motorcycle or moped is much more dangerous.
Tack för de vänliga orden Olof.
SvaraRaderaTack för fina bilder också, dina bilder säger verkligen 1000 ord!
Det är jag som ska tacka Erik. Tack!
SvaraRaderaSlutsatsen angående hjälmbruk i olika städer är helt felaktig.
SvaraRaderaI en lugn stad som Lund är inte folk rädda för att cykla i trafiken varför det blir fler cykelresor. De känner sig inte lika hotade i trafiken och använder därför inte heller hjälm, vilket kanske är dumt.
I en stad med hetsig trafik, som Stockholm, är det få som ens vågar cykla. Jag möts ofta av kommentarer som att man måste vara galen för att göra det. Därav sker få resor med cykel. De som trots allt vågar sig ut i trafiken är noga med att ha hjälm då de vet att de är utsatta.
Anonym, jag tycker inte trafiken i Göteborg och Stockholm är så mycket hetsigare än i Malmö, men i Malmö cyklas det tre gånger så mycket. Så jag tror inte det är trafiken i sig som gör det, utan det är en attitydfråga.
SvaraRaderaSom jag skriver i min artikel är cykelns konkurrensfördel att det är enkelt. Allt som gör det komplicerat kommer göra cykling mindre populärt i förhållande till andra färdmedel.
Nja, vad jag har förstått så har Malmö satsat på cykelbanor. Jag har aldrig varit i Malmö, men min ängsliga svärmor kom tillbaks från Malmö helt lyrisk över cykelklimatet även fast hon inte är vardagscyklist. Så något har de gjort rätt.
SvaraRaderaMen tack för grafen, statistik är alltid bra, men den är lite tveksam dödsfall per km är lite knepigt när man kan åka så länge och långt med bil. Du
Erik Johansson, även Göteborg har cykelbanor, hela 465 kilometer faktiskt. Det är minst lika mycket som i Malmö, Köpenhamn och Amsterdam. Så det verkar finnas fler framgångsfaktorer.
SvaraRaderaCykel. Göteborgs stad
Jag tror nog också att det krävs en kritisk massa cyklister för att bilisterna ska börja bete sig på ett sätt som gör att det känns säkert att cykla. I Amsterdam och Köpenhamn är man där sedan länge och jag tror att Malmö och småstäder som Lund är mer på det sättet. I Stockholm är klimatet mycket mer aggressivt mot cyklister. När jag bodde i Göteborg hade jag aldrig hjälm. Det skaffade jag först i Stockholm.
SvaraRadera